onsdag, maj 23, 2007

Svar på kommentar...

"Hej Viktor!

Har några frågor; varför valde du just odense, något som är specielt bra? är de ett bra sjukhus att läsa vid? hur är det ansätt i danmark/internationellt?

tack för svar!
mvh sebastian"


Odense valde jag av ett par skiljda anledningar:
-Odense sägs ha en bra (bäst?) utbildning. Detta styrks av den Kbh-studerande jag talat med som enligt egen utsago undersökt och kommit fram till att Odense inte är lika konservativa eller rent av segt som Århus/Khamn.
-Odense har bostadsgaranti och relativt bra och billiga bostäder, som du kan få centralt. Jmf. Köpenhamn, där du kanske riskerar att få pendla varje dag.
-Utöver hyran så menar jag att Odense är billigaste studiestaden, i alla fall i förhållande till Köpenhamn.
-Jag hade en bekant som läser här, som kunde hjälpa mig med frågor och en del praktiska ting - min blogg fanns ju inte på den tiden ;)

Odense är, med facit i hand, mitt primärval. Århus skall vara en mkt trevlig stad, så den går som prio 2. Köpenhamn får minus för kostnaderna och att det kanske blir för opersonligt/stort.

Internationellt har den god rennomé. Jag kan inte uttala mig om undersökningar, men Skandinavisk medicin är välkänd, plus att Danmark-utbildade läkare som återvänt till Sverige fått gott betyg (jag har ett par exempel på detta). Tror inte skillnaderna mellan utbildningarna i Europa är så stora när du väl är klar. Sverige får kritik för att den är "för kort" (EU vill ha 6 år), och i Tyskland och Storbritannien läser de intensivare vad jag förstår det som. Som sagt - små skillnader vid din examination, och då är det - säkert i lag med en rad faktorer som för mig ännu är okända - dina personliga kvalitéer/egenskaper som till stor del avgör huruvida du blir en särskilt god läkare eller inte.

Hoppas du fått svar på dina frågor,
vh,
Viktor

Inga kommentarer: