onsdag, februari 14, 2007

Studiestart 3:e terminen

Jag skall börja med att säga att jag lovar att inom kort skriva om min alpresa (se bilder sist i inlägget dock).

Nu är hursomhelst studierna igång igen - kemikurs (molekylär biomedicin B) och fysiologi (CNS och lite cellfysiologi) blandat med den än så länge fullständigt oförståeliga kursen "Vetenskapsteori", som tycks kräva mer tid än vad som ens är i närheten av resonibelt.

Ett intressantare inslag är tillvalskursen om läkarvetenskapen under nazi-tyskland.
På dagens föreläsning fick vår historiker till föreläsare bl.a. sagt (utöver en uppskö dödstråkig perspektiv-teori-begrepp-info som skulle "lägga upp till förståelse av kursen", och frågan om jag var släkt med en av Hitlers närmaste hantlangare) intressant nog att läkare var den mest överrepresenterade yrkeskategorin av nazisympatisörer. Efter dem kom jurister.
Hitlers rasbiologi och syn på sin roll som huvudet som styr den tyska befolknings-kroppen, med bara Gud över sig passade tydligen in i dåtidens tyska läkares syn på livet. Judarna framställdes såklart i sann nazistisk patologi-psykologisk-lingua som parasiter, bölder etc, och vad gör man med en cancerböld? Eliminerar den såklart. Enkel psykologi - de må ha varit dumma men långtifrån korkade, de där nazisterna. Det var även plikt - inte som i dag för din egen skull - utan för nationen Tysklands skull, att hålla hälsan uppe. Som sagt, är du en cell i den stora människokroppen med Hitler som huvud så får du ju inte gå och bli carcinogen (cancerframkallande).

Skrämmande läsning men mkt mkt intressant!

Nu blir det korvstroganoff (falukorv finns ju inte, så jag får nöja mig med de närmast legendariska danska partypølserna :-D )

Vi hörs!


Jag njuter...
















Gänget lunchar. Ok utsikt, va?

3 kommentarer:

Ruby sa...

det verkar vara en väldigt intressant kurs! är du då släkt med en av Hitlers närmaste hantlangare?

PS du verkar inte uppdatera denna blogg ofta vilket är synd eftersom det finn mycket intressanta saker att läsa!

Viktor sa...

Hej! Nej, släktskapet skall och hoppas jag vara icke-existerande ;)

Det är riktigt att jag inte skriver ofta nuförtiden, andra saker har tagit över. Hoppas bloggen ändå glädjer nyanlända och de som planerar att läsa medicin i DK!

Fortsatt trevlig sommar! Viktor

Ruby sa...

Hej igen!

Okej då vet man. Men hur skulle du reagera om ni var släkt? :P

Det var synd, men det är fortfarande intressant att läsa gamla inlägg så jag får nöja mig med det :)

Men hur blir det med bloggen när du har studerat färdigt jag menar du är ju klar snart med dina studier får man följa ditt liv som färdig läkare eller överger du bloggen då? :)

Oj, det blev visst en väldigt lång kommentar, ursäkta för det!

Trevlig sommar iallafall!