fredag, mars 02, 2007

Kravaller i Köpenhamm...

...och polisens nya taktik - att blotta sig:

"Mycket snabbt blev det en väldigt aggressiv stämning. Polisens nya taktik innebär att inte längre använda sköldar eftersom sköldar uppfattas som provocerande. I stället stod poliserna nästan oskyddade och fick ta emot stenar och flaskor mot sina hjälmar och syra mitt på kroppen.

Och för varje träff på en polis jublade de så kallade demonstranterna. Strax före klockan 18 försökte polisen spärra av NØrrebrogade med fyra piketbilar och två hundra poliser bakom dem, ungefär ett kvarter ifrån Ungdomshuset." dn.se


Lite läskigt att läsa om vad som händer bara 17-18 mil härifrån. Men men, det jag funderar över är vad det är som skiljer de våldsamma ungdomarna från de som väljer att stanna hemma med sin läxor eller, för all del, med sitt skolk. Uppfostran? Till stor del, alldeles säkert. Men min erfarenhet säger mig att om man hamnar i fel miljö så kan den bästa uppfostran gå i stöpet i ungdomens sökande, osäkra dagar. Mycket svart och vitt. Mycket finna skulden för allt som ses som direkta påhopp mot de själva som individer.

Nu kommer jag på mig själv med att ha börjat analysera ungdomars beteende.
Jag kanske börjar bli vuxen... Huga.

Nu tillbaka till genetiken.
Ha det gott,
Viktor

Inga kommentarer: