söndag, maj 03, 2009

Ang. MCQ/MCT

Signaturen "M" berättar här om intagningsprovet i Odense, anno (maj) 2009:

Mct bestod av 95 frågor som testade ens kvantitativa och kritiska førståelse.
Det var mkt læsfrågor, tror nog att 50 % av provet utgjordes av læsfrågor. Så ett tips till de som inte kan danska - børja læs en massa! det hjælper jættemkt eftersom man inte har tid att slå upp orden!
I øverlag var det mkt lættare æn svenskans Høgskoleprov, så om man ær en svensk som kan danska och har prøvat på høgskoleprovet bør inte MCT var något større problem. Det som kan kænnas lite tufft ær det tjocka hæftet på ca 50 sidor som man får. Dær står alla frågor, men anledningen till att hæftet ær så tjockt beror mkt på att det finns en massa marginal att kluddra på o stora tabeller på mattefrågorna!
Ær det ngt mer ngn undrar ær det bara att sæga till!

Som søkandes kan jag rekommendera att man kanske væljer odense som andrahandsval då det ær det enda universitet som kræver ett prov før att gå vidare. men det beror helt och hållet på ens bakgrund. har man till exempel en vårdutbildning/ ideellt arbete i bakgrunden ær køpenhamn att rekommendera då dessa punkter væger in stort! Aarhus kan oxå locka med sina låga intagningspoæng och min egen konklusion ær att det kan vara meriterande att vi svenskar æven har læst fysik B (rætta mig gærna om jag tolkat detta fel!)

M

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sökt till odense nu till hösten, men jag åkte aldrig till proven. Hade inte möjlighet med jobb och liknande. Har du någon koll på hur stor chans det är att komma in med 19,64 i slutbetyg? Jag hade tänkt förlita mig till betygen nämligen... har iofs sökt till köpenhamn med (och blev glad när jag läste det här om att vård-erfarenheter meriteras högt) men det är i andra hand.

Viktor sa...

Hej Sandra!

Som du kan läsa i tidigare inlägg så har kraven faktiskt sjunkit på sistone i Odense, så låt oss hoppas att du kommer in på kvot 1! Dock pratas det om att det numera krävs matte E när man söker från Sverige, men det kanske du har...? Vh, Viktor

Anonym sa...

Hej Viktor
jag undrar vad man måste ha för betyg i Matte E för att kunna söka till Danmark? Har nämligen hört att man måste ha VG i fysik och undrade om detsamma gällde matten?
/ Calle

Viktor sa...

Hej Calle!

Uppgifterna direkt från universitetet på sdu.dk är svårtydda ("du skall ha läst all matematik", vilket i DK motsvarar tre kurser), men flera som kommenterar här på bloggen säger att så dessvärre är fallet!

Någon annan som har stenkoll?

Anonym sa...

Hej Viktor
Tack för svaret. Jo jag har förstått att man ska ha matte E, men jag undrar om det är något speciellt betyg i det? För jag pluggar till biomedicinsk analytiker samtidigt så jag hinner inte satsa stenhårt på matten. I övrigt har matte aldrig varit min starka sida så det vore skönt om det bara krävdes en behörighet och inte ett betyg högre än g
/calle

Viktor sa...

Aha! Behörighet räcker, de kollar på snitt! Lycka till!

V

Hanna sa...

Hej! Har pratat med min syo och han har ringt till en syo i Danmark, så som han förstod det skall det inte spela någon roll vilken linje man gjort på gymnasiet utan att man skall kunna söka i kvot 1 men när jag läser på din sida så står det att man skall ha gått nv, sp, te, es. Kan man inte söka i kvote 1 om man gått op (omvårdnad)? Eller om man har ett slutbetyg från komvux? som både innehåller gymnasie och komvux betyg 2/3 från komvux.
Är det intagnings prov även i kvot 1 i Odense. Kommer antagligen ha ett snitt på 19,57 finns det möjlighet på detta snitt?
Nu blev det mkt text och frågor!
En bra blogg med mycket information!!
Vh Hanna

Linn sa...

Hej! Läste ett gammalt inlägg och det verkade som att du gjorde praktik i Sverige? Hur går detta till då man pluggar i Dk? :)

Viktor sa...

Hej!

Det går alldeles utmærkt. Nu har dock 6:e terminene praktik ændrats, så den måste gøras i Dk.

På 8:e eller 10:e (du lottas efter ønskeval) har man dessutom en 4v sk. elekiv praktik, dær du får gøra i stort sett vad som helst lækarrelevant, var som helst i værlden.

Resten av praktiken skall vara i Dk dock!

Viktor

Viktor sa...

Hej Hanna!

Vissa sk adgangskrav dvs intagningskrav åligger, bl.a. matematik, fysik, kemi etc som du skall ha læst. I alla fall då jag læste på gymnasiet så ingick inte dessa på lækartstudiekravnivå på OP, men du kanske læser extra? I så fall læser du ju ett utøkat program, och det går alldeles utmærkt att søka.

Tror inte det spelar någon roll med kvot 1/kvot 2, kompetensen krævs på gymn.nivå oavsett.

Slutbetyg fr Komvux ær lite speciellt, eftersom att danskarna inte har ngt motsvarande. Dærmed får du inte søka in på upplæsta betyg, men om du læst till extrakurser (ex Matte D/E) så borde de såklart ræknas æven i Dk.

På det snittet kommer du sækert høgt upp på listorna, men har før mig att alla svenskar som søker numera skall på intervju!? (Redan glømt vad jag sjælv skrivit i tidigare inlægg).

Jag uppmanar dig hursomhelst att søka allt du kan, och sedan ta alla intervjuer, och erbjuds du plats så ta den, erbjuds du flera (ex dels i Odense dels i Polen) kan du førstås vælja och vraka =)

Hoppas det var svar nog.
Forts. trevlig sommar!
Viktor

Viktor sa...

Hm, hej igen.

Har nu læst igenom allt igen, och jag saxar:

- Januar 2010 bortfalder muligheden for, at blive optaget på baggrund af et samlat betygsdokument fra gymnasial vuxenutbildning. Der kan heller ikke optages på baggrund af et reduceret program. Hvis ansøger opfylder kravene om grundläggende behörighet inden ændringerne træder i kraft den 1. januar 2010 får ansøgeren adgang efter de nuværende regler.
- Ansøgerens studieplan opgjort i gymnasiepoint skal mindst svare til det krævede antal gymnasiepoint i programmet. Ansøgerens gymnasiepoint (studieplan) er opført på slutbetyg (afgangsbeviset).
- Afgangsbeviset, slutbetyg, skal være bestået med karakteren godkendt i mindst 90 % af programmet (det samlede antal gymnasiepoint) for at give Grundläggande behörighet. Det betyder, at der må være givet IG i højst 10 % af programmets point (250 point).
- En eksamen skal indeholde de otte : svensk A og B (alternativt svenska som andraspråk A og B), engelsk A, samfundsvidenskab A, religionsvidenskab A,matematik A, naturvidenskab A, idrott och hälsa A og estetisk verksamhet. A-niveau er det laveste niveau i Sverige.
- Eksamen skal endvidere indeholde specialarbete/projektarbete. Det skal være karaktersat (indeholde betyg), men der er ikke krav om, at specialarbetet/projektarbejdet er bestået (godkänt).
- På slutbetyget skal der stå enten (antingen) "Fullständigt program" eller "Utökat program" (alltså inte "reducerat" eller "samlat betygsdokument" f.o.m. 2010).

Kvot 1 skall vara betyg och ingen intervju som jag førstår det.

Anonym sa...

oj vart är du någonstans nu eftersom du inte använder åäö?

Viktor sa...

Norge!

Anonym sa...

Hej
Jag har sökt till läkarprogrammet i år och jag är inte säker på att jag kommer in, varför jag säkerligen kommer att söka på nytt nästa år. Jag förstår dock inte de nya ändringarna som skall göras år 2010. Får man inte söka med sitt samlade betyg? vad menas med det? Vad skall de titta på då? läste ditt danska uttag men den förstod jag inte heller. Var kan jag läsa mer om detta själv, möjligtvist på kanske engelska eller svenska
//förvirrad ansökare

Viktor sa...

Hej förvirrad ansökare!

Samlat betygsdokument är väl det man får om man inte läser klart sitt eget program, ex NV, men plockar ihop lite själv, ev mha komvux. Detta har danskarna inte koll på, så därför försvinner den möjligheten. Har du grundläggande behörighet, se samma inlägg, med ex NV-programmet i ryggen, så är det ingen ändring.

Lycka till,
Viktor

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sandra sa...

Hej viktor! Nu är jag här och skriver igen. Jag fick just reda på att jag kommit in i Odense och att jag ska börja redan 27e augusti så mitt akutproblem just nu är boende! Har du några tips där? Jag förstår inte riktigt det där "faelles opnotering" som man skulle skriva upp sig på enligt någon tak-över-huvudet-garanti... hm. Är det för övrigt svårt att hitta bostad?

Viktor sa...

Hej Sandra, grattis, vad kul!

Nej, boendesituationen är bra mkt bättre än i Århus/Kbh, men första lägenheten (beroende på hur mkt man är redo att betala) brukar kanske vara tillfällig tills bättre dyker upp.

Fälles-sidan är det ´officiella´ kösystemet, en katastrofal sida i min mening, men det fungerar, tro det eller ej. Jag rekommenderar Odense C-lägenheter, där Bikuben och Windslow-kollegiet tillhör favoriterna bland medicinare. Kanske är de du får söka på sikt, när du hunnit samla ködagar. Annars kan du gå in på boligportal.dk och betala, och sedan söka lägenheter på det sättet. Finns en massa.

Lycka till!
V