måndag, augusti 03, 2009

Tips fr andra sidan sundet

Jacob, en dansk medicinstudent här i Odense, är vänlig nog att komma med lite tips för er ansökande, på korrekt danska dessutom (läs och lär) :)

Hvis jeg må give et godt råd til kommende svenske medicinstuderende i Danmark, så se en masse danske film med danske undertekster og en god dansk-svensk ordbog. Det er lidt tufft i starten, men det er en rigtig god og sjov måde at lære brødresproget på :-)
der findes et utal af gode danske film/serier, men for at give et par eksempler: Festen, Riget, Rejseholdet, Adams Æbler, Pusher, I kina spiser de hunde, De grønne slagtere, Den eneste ene, Blå Mænd.
Det var hvad jeg lige kunne komme på off the top of my head, men der er flere. Det kan være lidt anstrengende i starten, men det kan blive helt sjovt at lære det andet sprog :-) Hvis du ikke kan forstå det her, så få fat på en dansk-svensk ordbog ;-)

Mvh Jacob, dansk lægestuderende i Odense

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Viktor!
Jag har frågor till dig...
1 Hur svårt har språket varit för dig?
2 Hur är själva studielivet om man är svensk?( jag har hört rykten om att svenskarna är lite mobbade)

Jag sitter i en sits med 19,62 i oupplästa betyg och jag är nitton år. Antingen satsar jag på högskoleprovet och försöker komma in i sverige eller så räknar jag kallt med att komma in i Danmark vt10. Vilka är de största fördelarna respektive nackdelarna med danmark enligt dig?

Viktor sa...

Hej!

1. Språket har kommit med tiden. Räkna med att få kämpa (vissa mer än andra), och att du nog alltid får stå ut med ett eller kanske tio "va?", även när du anser dig fullärd efter några år. Jag tror inte att jag kan utveckla min danska så mkt mer nu, och det fungerar fint nu tycker jag.

2. I Odense har jag inte märkt av ngn mobbing. Studielivet är inte som ex Lund-Uppsala, man får skapa sitt eget i större grad. Se till att skaffa mkt vänner så skall du se att tillvaron blir trivsam!

Jag tycker helt klart du skall överväga Dk. Sök i vart fall, så kan du fatta ett slutgiltigt beslut om/när du kommer in. Du kan alltid söka vidare i SE även när du börjat här.

Lycka till!
V

Camilla sa...

Hej Viktor!
Vilken bra blogg med mycket bra information du har!
Jag är 19 och ska börja plugga vid SDU 1 februari. Känns jättespännande! Jag bor i Haparanda vid finska gränsen och ska åka ner till Odense 14 - 16 september för att "spana" in staden. Har inte varit i Odense förut. Det vore jätte roligt att få se universitet lite mer än från utsidan. Finns det någon guidad tur? Eller kanske någon bussig elev skulle vilja ta emot en och vissa runt lite snabbt. Har du möjligheter eller några kontakter jag kan kontakta?
MVH
Camilla
camilla.keisu@telia.com

Anonym sa...

Hej Viktor!
Jag kommer att få ut slutbetyg från komvux (mina gymnasiebtyg blandat med komvuxbetyg). Vilken kvot hamnar jag i kvot 1 eller kvot 2.

Jättetacksam för svar!

Viktor sa...

Hej, jag hänvisar till http://studmed-odense.blogspot.com/2009/01/hur-ska-medicin-i-odense.html

Komvux existerar inte i DK, så de har dessvärre svårt att ta upplästa betyg i beaktning. Kontakta studievägledare om du är osäker =)

Lycka till!

Vh,Viktor

Anonym sa...

Hej Viktor
Det är nämligen så att jag har kommit in på läkarlinjen i Odense. Skulle börjat plugga den första februari, men upptäckte att eftersom jag har inte svensk medborgarskap så får jag inte scn stöd eller lån alls. Dessutom så måste jag betala terminavgift till SDU också, vilket jag har inte råd med att göra i sex år. Men jag kommer få medborgarskap till hösten 2010, så jag undrar om du visste någonting om uppskov reglerna i Danmark eller vem man kan kontakta osv. Tänkte nämligen att det kanske finns en chans för mig att flytta på studiestarten. Jag har också mailat till universitet men fick ingen svar. Jätte tacksam för all hjälp jag kan få

Viktor sa...

Hej!

Det var en annorlunda fråga, och jag skall vara ärlig och säga att detta inte är mitt område.

Skolan är skyldig att hjälpa dig som kommit in på studiet, så jag tycker du skall kontakta dem igen, alt. de fackliga vägledarna på fv@health.sdu.dk

Lycka till! Skriv gärna hur det löst sig!

Vh, Viktor

Emma sa...

Hejsan Viktor!
Jag ska börja i Odense nu till våren, ser verkligen fram emot det, men jag vill åka hem och hälsa på så ofta som möjligt. Bor i Lund just nu så det är väl bara 2,5 h tågresa ungefär.
Hur ofta är du hemma?
Hur ofta har ni föreläsningar? Är det varje dag eller mer koncentrerat på kanske 2-3 i veckan?

Tack för en bra blogg!
Emma

Anonym sa...

ej! bra sida. Jag är sedan tidigare sjuksköterska och ar läst samhäll. Funderar på att läsa in naturbehörighet under våren för att kunna söka i medicin i Danmark. Jag har hört att man kan söka på ett motivationsbrev, där man ska ha stor fördel om man är sjuksköterska i botten. Stämmer det? måste jag då även ha höga betyg? jag har rätt usla gymnasiebetyg och är inte direkt sugen på att läsa upp mer än nödvändigt. Mvh Emma

Viktor sa...

Hej!

Vad jag hört tar man hänsyn och tar in dem m vårderfarenhet ffa i Köpenhamn, inte i Odense. Vänd dig till syo på ku.dk!

Lycka till,
vh,
Viktor