söndag, december 20, 2009

2nd hand och begagnat i DK/Odense

Jag är en blivande medicinstudent som just lyckats få en lägenhet(!) För att dryga ut plånboken letar jag efter ställen i Odense (eller i närheten) att köpa möbler och liknande second hand.

Vart går man som student för att hitta lite billiga bord och stolar (och kanske en soffa:) )?

Finns det något danskt alternativ till t ex Blocket.se?



Hej Anthon!

Visst finns det sk. genbrugscentran i Odense!

1) Ett av de största ligger i Skibhuskvarteret, vid Odense Bazaar,Danmission Genbrug, Thriges Plads 1. Öppat mån-lör 10-17.30, lördagar dock till kl 13
(http://www.danmission.dk/Default.aspx?ID=52&Presentation=Normal&Type=AccessUser&EmpID=566)

2) Finns flera mindre i centrum, kanske mest för krimskrams (inte så mkt soffor etc): ett vid Fötex Vesterbro (Röda korsets) och ett på Vindegade (kort.eniro.dk - fr Kongensgade går du på Vindegade mot Olaf Ryes gade, just efter rondellen, innan Olaf Ryes gade, så kommer ett som har öppet lördagar innan kl 13.

3) Ikea :)

4) På Windslöwparken (där man pluggar under större delen av studiet, ffa efter ett par år), kan du kolla på anslagstavlor.

5) Motsv. blocket finns guloggratis.dk och dba.dk (guloggratis skall vara bäst på Fyn).

Lycka till och välkommen till Odense!
V

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejhej, mycket bra blogg du har. Jag har en fråga. Jag har blivit antagen till medicinstudier i Köpenhamn med start i februari och min fråga gäller "mobbningen av svenskar"? Har hört rykten att svenskar, (speciellt i Kbh men eftersom du läser i Odense är det nog svårt för dig att uttala dig om det så du får svara hur du upplevt det), blir mobbade av såväl lärare som elever pga missnöjet över att svenskarna tar danskarnas studieplatse iom att det är lättare att få bra betyg i sverige med vårt 3-stegssystem. Blir lite orolig när jag läser detta och undrar om du upplevt det som ett problem?
En annan fråga är också om studierna är MYCKET tuffare än de sägs vara i sverige? ANtar att det bligger på en helt annan nivå än gymnasiestudier både i svårighetesgrad och tidsmässigt. Hur har du upplevt det? Har du tid för fritid öht, studentliv mm eller är det plugg 24-7? Mvh A

Viktor sa...

Hej! Ar utomlands, men ska svara nar jag kommit tillbaks. Vh, V