tisdag, april 17, 2007

S-u-c-k...

Så har det äntligen hänt... Eller är detta något positivt? Orkar inte blir arg f.t., så jag nöjer mig med en högljudd suck... Suck!

SVT har fällts för partiskhet under sin temakväll om allas vår käre Fidel Castro (djup ironi):
Granskningsnämnden skriver att " Ett programupplägg där en kontroversiell politisk ledare får föra fram sitt budskap i två långa program under en och samma kväll kräver dock enligt nämndens mening någon form av balanserande inslag. Vissa kritiska synpunkter på Fidel Castro och hans regim kom i och för sig fram i temakvällens studiodel, men frågan om exempelvis mänskliga rättigheter på Kuba berördes varken i denna del eller på något annat sätt under sändningen. Granskningsnämnden anser därför att sändningen strider mot kravet på opartiskhet".

Vissa tankar rullar dock i mitt gym-trötta huvud.
Borde detta bli förstasidestoff, och inte som nu en liten notis på dn.se? Eller är det en för vardaglig företeelse? Säljer det ej? Är det inte allvarligt nog? Händer det ofta? Hade det inte varit för att våra gemensamma skattepengar finansierar smörjan så hade jag kanske inte orkat brytt mig - vi har ju trots allt yttrandefrihet. Skall bli intressant att se hur SVT nu svarar på GN:s föreläggande om offentliggörandet av fällandet (se .pdf ovan).

Ps. På tal om yttrandefrihet: läs detta. Intressant tanke bakom den dokumentären, minst sagt!

Inga kommentarer: