tisdag, april 17, 2007

Självanalys

I takt med att åren går, man har flyttat hemifrån, börjat ett nytt liv i ett nytt land, så börjar det uppdagas ting i vardagen som påverkar dig positivt respektive negativt; jag börjar lära känna mig själv lite grand, eller i alla fall försöker, steg för steg, givetvis även mycket pga att intresset för detta stiger.

Ett intressant fenomen jag uppdagat är hur jag kan analysera mitt månatliga/säsongsrelaterade välmående genom den musik och annan kultur som tilltalar mig för tillfället. Detta skall inte ses som en tung psykoanalys, men fundera på det själv så skall ni se att ett mönster uppkommer!

I det kalla novemberregnet har jag stundom tröstat mig med drömmen om att en dag vara färdig läkare (Scrubs o.d.), tröstat mig med en - nu till synes alltför melankolisk eller rent av deprimerande - musik i form av Kent, Coldplay etc. Låten November Rain med Guns N´ Roses spelades 36 gånger under just november kan som kuriosa nämnas.
Men nu, i takt med att solen visar sig har jag glidit över på Seinfeld och Simpsons, lyssnar på klart gladare toner och känner hur energin spirar. Jag har ju tidigare reflekterat kring mitt sol-och-ljus-behov, men det för mycket med sig som sagt.

Tråkigt för alla utflyttade studenter att de inte får uppleva de gladaste månaderna på året, då de flesta åker hem under sommaren. Passa därför på och njut av vår och sensommar, och försök hitta fördelar med den orten ni befinner er på. Känns det tungt kan ni alltid trösta er med att när ni är gamla och snuskigt rika så kan ni resa till solen hela vintrarna, eller vintern hela somrarna om ni känner för det!

Inga kommentarer: