torsdag, september 20, 2007

Budgeten och det sunda förnuftet

Jag skall försöka uttrycka mig ödmjukt.

Dn.se kommer med ett påpekande som borde vara alla självklart, men som jag vet - märk mina ord - kommer att dras in i hetluften om ett par år (lagom till valet, föslagsvis). Det handlar om att när alla som nu arbetar kommer att tjäna någon tusenlapp mer i månaden, så är det viktigt att spara dessa extra tillgångar för sämre tider. Det är inte svårt. Det är goda tider, och vips får du 1000 kr mer i plånboken varje månad. Vad göra med dessa, undrar du kanske? Mitt tips är: Tänk efter före!

"Väldigt viktigt att spara"

Det gäller att se till att man klarar sig om man blir sjuk eller arbetslös.

Blir man sjuk eller arbetslös riskerar man att få rejäla ekonomiska problem om man inte har ett buffertsparande. Så har det alltid varit men nu när a-kassan och sjukförsäkringen försämras ännu mer blir risken större.

Därför är det viktigt att spara under de goda tiderna och för många är det just nu. Ett gott råd är att försöka lägga undan den tusenlapp i månaden i skattesänkning som alla ska ha fått efter årsskiftet.

Den minsta summa man ska försöka uppnå är att ha en månadslön lättillgänglig på banken men de flesta behöver ungefär 50.000 kronor för att kunna känna sig trygga.

Det kan kännas onödigt att spara nu när konjunkturen går för högvarv. Men förr eller senare kommer det en lågkonjunktur och då är det inte säkert att man själv tillhör dem som får behålla jobbet. Och det går inte heller att räkna med att man aldrig ska bli långtidssjuk.

Maria Crofts

Jag kan redan se rubrikerna framför mig. Året är 2010. Det är snart val. Ewa 45 år står med sorgsen min på löpsedlarna och säger "Pengarna räcker inte. Det här har ingen förberett mig på!" Och mellan raderna i Aftonbladets sk. ledarsida: "Vi har en inhuman fascist-regering - byt genast!" Då kan ni alla säga: "Förberett?" Jo, det gjorde DN, Viktors blogg, och förhoppningsvis många andra. Men varför måste detta informeras om? Har folk ingen egen vilja, inget eget tänkande, ingen ansvarskänsla? Jag är av den uppfattningen att alla som kan bidraga skall göra det efter bästa förmåga, de mest bidragsgilla extra mycket för att väga upp samhällets svagare (det som brukar kallas solidaritet).

Det som irriterar mig är att människor i jante-sverige har en förmåga att skuldprojicera vid minsta motgång.
Jag säger: "Tänk på barnen i Afrika." Det finns en ganska god styrka bakom det numera närmast humoristiskt laddade uttrycket. Det kunde ha varit värre, och det kommer det säkert att bli! Samla mat i din grotta redan nu, att "buffra" borde vara lika självklart som alla andra vardagsmänskliga behov (äta, jobba, älska, sova, andas...), men eftersom att de nya tiderna (bort från jägar-samlar-samhället) format bort denna mänskliga förnuftsinstinkt så skadar det inte att bli påmind ibland.
Tag ansvar!
Svart på vitt:
"There is only one basic human right, the right to do as you damn well please. And with it comes the only basic human duty, the duty to take the consequences." -P.J. O'Rourke

Eller? Utopia?

Var inte som pessimisterna.
Självaste Voltaire, som vurmade så för det sunda mänsliga förnuftet, skall ha sagt att "Common sense is not so common". Stämmer det?

"Common sense always speaks too late. Common sense is the guy who tells you you ought to have had your brakes relined last week before you smashed a front end this week. Common sense is the Monday morning quarterback who could have won the ball game if he had been on the team. But he never is. He's high up in the stands with a flask on his hip. Common sense is the little man in a grey suit who never makes a mistake in addition. But it's always somebody else's money he's adding up. - Philip Marlowe in Playback (1958), by Raymond Chandler

Jag vill inte vara han i grå kostym, utan en som nu i förvägen delar med mig av mitt (i mina ögon) sunda förnuft.

Ps. Glöm för all del inte att vi trots alla hemska neddragningar av a-kassa och piskandet av de sjuka fortfarande har världens högsta skatter, topp tre (om inte bäst) i världens bästa arbetsklimat och topp tre (om inte bäst) i världens mest generösa regler för de sjuka och arbetslösa (om man borträknar oseriösa kandidater, läs: Kuba, Nordkorea etc). Tänk inte i banorna "regeringen vill sänka ditten och datten". Tänk i stället "det regeringen står för är faktiskt det högskattesverige och högskyddssverige vi har i dag, med något av världens bästa sjukvård, skyddsnät och skola". Det är faktiskt så det är.

Som sagt, mitt tips är tänk efter före. Och ja - före=nu!

Inga kommentarer: