torsdag, september 20, 2007

Pär Nuder och det sjuka köttberget

Dn.se

"Barbro Hedvall: Pär Nuder gör mig besviken
”I socialdemokraternas Sverige ska alla ha råd att vara arbetslösa.”Den slogan kan mycket väl tänkas bli oppositionens i nästa valrörelse. Ty så talade dess ekonomiske företrädare Pär Nuder i gårdagens budgetdebatt. Jag lyssnade först undrande, sedan ilsknare: Vad är det för budskap det gamla arbetarpartiet kommer med? Det väsentliga är att människor får vara kvar i arbetslöshet eller sjukskrivning med goda förmåner.

Ekonomiska lockelser har ingen verkan, de leder inte till att människor söker jobb eller anstränger sig mer. När regeringen minskar förmånerna i arbetslöshets- och sjukförsäkring gör den det för att vara elak mot underklassen.
Och så drar Pär Nuder exemplet med en kvinna, sjukskriven i fyra år för depression, som uppgivet säger att hon inte kommer att kunna orka söka något arbete. Nuders lösning är alltså att hon ska fortsätta att få pengar och vara trött och deprimerad.

De sjukskrivna och arbetslösa är vårt folk, är Pär Nuders budskap. Mot denna omsorg finns intet att invända, det gör det däremot mot den föreställning som ligger implicit i socialdemokraternas kritik: Detta att det räcker med att skicka pengar från den offentliga kassan och sedan låta människor sitta i passivitet. Underförstått är att välfärdslandet ska innehålla en stor grupp kassaförsörjda.

Och kassareglerna ska vara så generösa ingen ska avstå från sjukskrivning eller arbetslöshet av ekonomiska skäl.

Jag medger att detta låter befängt, men sådant är det underförstådda resonemanget hos socialdemokratin i opposition.
Det är så att man kan gråta av ilska och besvikelse.
Jag uppskattar inte allt som denna alliansregering företar sig, långt ifrån. Men jag uppskattar dess strävan att restaurera de sociala trygghetssystemen.
..."

En så pass tung person som Barbro Hedvall i ett sådana tunga ordalag. Därför ville jag delge detta.

Inga kommentarer: