torsdag, november 08, 2007

Val och val...och funderingar kring val!

Så här skall det absolut inte göras:
danskfolkeparti.dk

"Vi har fört Danmark på rätt kurs" (Dansk folkeparti är stödparti till regeringen as of today)
"Dansk folkeparti har hela tiden arbetat för att göra Danmark tryggt"

"Men något hotar..."
"Trygghet är ingen självklarhet."

"Den 13:e november avgör du, om Danmark skall förbli tryggt."
"Ännu är det ditt land. Ännu är det ditt val". (Kan tolkas som "fortfarande" alternativt det mer skrämmande "än så länge")

"Danmark skall föras säkert i hamn."

---
Så här skall det göras:
"Meet Barack Obama"

Vet inte om jag skall skratta eller gråta eller - som min kropp och mitt sinne säger mig - dras med och rysa inombords. Skrämmande - även om jag gillar Obama - hur en kampanjapparat på ett antal miljoner dollar med psykologers hjälp kan sätta ihop material som påverkar oss på precis "rätt" sätt, ift signalsubstansfrisättande od.
(Detta såtillvida vi inte är negativt inställda till det redan från början: är du moderat och ser en medryckande film från V, så skakar du nog snarare av ilska).

Ps.
Fler kul/intressanta videor om danska valet, för oss svenskar att gotta oss i:
"DANSK FOLKEPARTI VALGFILM 2007" (mina citationstecken)
Hvorfor har vi ingen Zlatan?

Ps2.
Gjorde fö ett klassiskt valtest på tv2.dk.
Kan stolt (?) berätta att jag är 81% "radikal venstre", tillika 81% kristdemokrat. Förvirrande? Ja. Minst lika förvirrande som det röda "v", som i Sverige betyder "Vänsterpartiet", men över sundet står för "Venstre", det största borgerlia partiet, tillika regeringsparti med Anders Fogh R. i spetsen. Ett grönt "c" står här för "Konservative", och inte "Centerpartiet" som hemma i Svedala. Mer förvirrande blir det när "mitt parti" , de "Radikale venstre", inte är de ännu borgerligare venstre, utan faktiskt ett parti som är med vänstervridna än dessa. Jag vill mena att de är grönliberala, men stödjer en socialdemokratisk regering. Tur att jag inte får rösta i Dk än...

Inga kommentarer: