torsdag, december 27, 2007

Mellandagsfunderingar från Arlanda

Så var julfirande samt barndomshemsmys över för den här gången, av allt att döma för sista gången innan sommaren. De allra viktigaste kanske man hinner med att träffa någon gång före juli, men tyvärr är det mer dröm än verklighet.

Julen har varit god, med mycket mat och mys. Dock lyckades jag pricka in magsjuka alldeles kl 0336 på julaftonsmorgon, en sjuka som höll mig sängliggandes på självaste dopparedagen. Kalle Anka småsnarkade jag till, jag tror jag höll ut till när mössen kom på att "Ja! Vii ska syy den!" Ni liksom jag vet hur resten går, men trots att jag kan spela upp hela Kalle Ankas jul i mitt huvud så är det något med de där jultraditionerna du bara måste ha. Vissa jullåtar krävs för att komma i stämning. Kalle Anka, förstås. Julgran, inkl. huggning och pynt. Listan kan göras lång, men vi blir alla barn i den bästa och tryggaste av världar då vi kan minnas tillbaks till vår barndom och känna samma smaker, samma dofter, samma färger, som då. "Det är något världsligt över det där", som vår vän Percy skulle ha sagt.

Nog med självömkan.

Väl på Arlanda kan man inte annat än konstatera att det nu är dags att verkligen ta sig i kragen och ställa in sig på tentaplugg i tre veckor, 21 dagar, nonstop. Fram till den 7:e blir det en del biokemi, och därefter 14 dagars fysiologiläsning, eller "köttande" som vi väljer att kalla det när saker och ting bara skall in i minnet.
Det är inte utan vemod jag väntar tre timmar här på ett plan som tar mig till Kastrup, för att därefter ta tåget kl 23, med beräknad insnubblingstid kl 0130 i min lägenhet i natt. Dock väntar en ny, finare lägenhet på mig när jag kommer ner, så jag hinner inte mer än somna förrän jag skall upp och packa ihop mitt liv och styra kosan 3min nordösterut.

Det kommer att kännas konstigt att lämna den lägenhet man har fnyst, skrattat, gråtit och svettats i i snart två år nu; en första lägenhet har du bara en gång. Kul att den skall ersättas med något bättre, så, annars vore det litet förargligt förstås.

Hoppas ni haft en god jul, samt att ni lever med hoppet om ett bättre jordaliv nästa år, i skuggan av den mörka avslutning på detta 2007 vi nu har sett med demokratimord och kaos i många delar av världen. 2008 har förutsättningarna för att vara ett optimismens år, för då är det:
-Presidentval i USA. Världens mäktigaste skall bytas ut, och alla toppkandidater ser ytterst intressanta ut, dvs bättre än farbror Bush. Särskild demokraterna ser intressanta ut tycker jag, än mer efter att ha sett en konservativ valdebatt.
-År tre med vår "nya" regering. Mycket har gjorts, mycket kommer att göras. Jag är granskande ödmjukt positiv hittils! Tvivlas det kan ni alltid gotta er i alternativets missöden (googla eller min-blogg-sök på "mona fifflar" ex). Skall bli särskilt intressant att se hur by-the-nationalekonomibok-styrda regeringen hanterar en stundande konjunktursvänging.
-Nya klimattoppmöten. Danskarna skall annars hålla motsv. Bali-mötet 2009, vi får väl se om den stora vändningen sker på mina domäner.
... Listan kan även här göras lång, men kom ihåg att i dag är morgondagen du oroade dig för i går.

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia. "
Charles Schulz

God fortsättning!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken trevlig och intressant blogg jag ramlade in på i min nuvarande paus i tentaplugget (ja, tragiskt nog pluggar jag denna lördagskväll)! Har precis studerat bilden över EKG:et och hjärtat i ett inlägg längre ned, ett område som jag vid det här laget borde bemästra ordentligt men som jag inte hunnit studera särskilt ingående än. Anatomi och fysiologi är onekligen intressant ämnesområde, men det tar lång tid att förstå sig på människorkroppen och att börja råplugga en vecka innan tenta (med bristande kunskaper i ämnet sedan tidigare) är kanske inte den smartaste vägen att gå. Tacka vet jag ändå att jag i denna situation inte skriver tentan som läkarstudent utan som sjuksköterske, skulle nog vara rätt körd annars! ;)

Nej, nu kallar högen av böcker och anteckningarna på mig igen... //J.

Viktor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Viktor sa...

Ack ja, detta med examensläsning kommer ingen ifrån, men det utgör väl ett nödvändigt ont för alla akademiska utbildningar. Har en god vän tillika studiekamrat vars flickvän läser till sjuksk., och han fick tydligen tänka till ordentligt när han skulle (försöka) hjälpa henne tentaplugga anatomin.

Vi ses på golvet!