lördag, september 23, 2006

Ang. dansk kultur

Ja ni har ju själva hört hur danskarna super. Terrorister överallt (särskilt i Odense), rasister överallt (särskilt på landet) och folk röker som galningar (särskilt...ja överallt!).

Efter en tid här märker man givetvis att det inte är Sverige man befinner sig i. Jag kan nämna ett av mina första minnen av detta, då jag var på en ortopedkirurgisk avdelning här på Fyn, och sjuksköterskan förklarade deras policy ang. alkohol. Policyn gick ut på att man inte skulle "störa" folks vardagliga vara eller icke vara av diverse beroenden. Följaktligen fick jag servera några kalla öl (i Danmark är "öl"=svenskans "starköl") till lunch för en alkoholmissbrukande patient, och som inte det vore nog skulle hans extrastarka nikotinplåster bytas ngn gång i halvtimmen.

Då vi klarat första uppgiften på utbildningen, en "studiestartsopgave" (opgave=uppgift), så var det helt naturligt för de flesta danskar att ta ett par öl. Nu var det visserligen fredag, men klockan var 10.00 och vi hade 4h kemiföreläsning kvar.

Ang. rasism, terrorism och islam kan vi ta exemplet som sågs "någonstans i Århus" våren 2005. På lyktstolpar hade någon/några satt upp sina politiska klistermärken - en överkryssad muslimsk helgedom med texten "Stoppa moskén"...

Dagens andra bild hämtar vi från arkivet från första terminen, en ganska talande sådan. På universitetet anordnades nämligen en idrottsdag... Klicka på bilden för förstoring:















Allt detta säger jag faktiskt med glimten i ögat. Danskarna skall tydligen vara världens lyckligaste folk, och med tanke på självmordsstatistik o.d. i Sverige kan jag inte annat än applodera dem. Om sedan alkohol är lösningen får någon annan diskutera, men jag gillar den avslappnade inställningen till det - om det dricks med måtta och av dem som faktiskt är starka nog att ta eget ansvar. Baksidan är de många alkoholister i DK, jag undrar hur många medlemmar AA har... :S

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, har du kollat in den danska självmordsstatistiken? Den är rätt hög.