måndag, september 25, 2006

En dag på medicinstudiet...

Hur ser då en dag på "jobbet" ut för en dansk stud.med?

Tja, just i dag har vi två föreläsningar a 2h.

Kl 1000 är det "Palpation", en intressant kurs må jag säga, som i stort går ut på att man sitter i grupp och klämmer på varandra. Hur kan då detta vara lärorikt? Palpationen har att göra med de anatomiska struturerna sett i ett helhetsperspektiv - utifrån sett. Vad för muskler, ben, nerver o.d. kan man förnimma, och känna genom huden? När man sedan sätter det i ett sammanhang, går igenom reflexer (om du slår på senan, lig. patellae, som går under knäskålen, vid helt avslappnad ben, så extenderas benet - den kanske mest kända reflexen i kroppen), kliniska undersökningar (är det ett sidoligament eller korsband patienten skadat i kroppen) etc, så blir det riktigt intressant. Sedan finns det mindre trevliga delar, som att palpera os coccygis (svanskotan och dess spets) eller varför inte symphysis pubica (höftled som sitter djupt, ca 10cm nedanför naveln), men vad tusan, det är ju "i rent medicinskt syfte" alltsamman =)

Därav går jag upp kl 7 (jag har 6km till uni, så om jag börjar 8 brukar jag gå upp kl 0600), läser mln 8 och 9:30, cyklar till palpationen. Efter vankas det lunch, man kan köpa en "halv portion" av dagens rätt på uni för 17DKR, helt ok oftast. Sedan sätter man sig kanske i biblioteket och går igenom något av all anatomi vi skall kunna. Det kräver en mästares planering för att kunna 30-40p i januari, då vi dessutom fått all undervisning från skolans sida på 10-15p av det (never again, på eget ansvar nu). Man måste planera och prioritera, och just nu går jag igenom den allmäna histologin, dvs "allmän vävnadslära". Inom detta ligger cytologin (cellära), och jag har just avslutat kapitlet om cellkärnan och "kromosomale misdannelser".

Kl 14-16 har vi kommunikation, som jag omtalade förut, med patient/läkarsamtal, i grupp. I dag skall några grupper presentera sina grupparbeten (upplägg etc, känns igen från gymnasiet).

Efter detta räknar jag med att sätta mig med min läskamrat Johan för genomgång/repetition av arthrologin, dvs ledläran, som omfattar de leder (övergång mellan två/flera ben) vi har i kroppen, med de ligament (senband), frihetsgrader, ledtyp, -kapsel, -huvud, -hals etc etc som ingår i just den leden.

Ev. blir det lite mikroskopering i histologisalen - på vår tenta kommer ett sk. spot-test på preparat, dvs du sätter dig vid ett mikroskop färdigställt m preparat, zoomar in (byter objektiv), analyserar dels vad för preparat det är, dels vad för färgning som används, dels vad de olika delarna heter. Efter att du stressmikroskoperat i 2,5min ringer en klocka och du skall vidare till nästa station. Förstå om man missar ett par i rad, vilken stress man kan hamna i. Men det är därför man skall vara VÄL VÄL VÄL förberedd :-)
Se bilder förresten, färgat med den vanliga "HE", dvs med hematoxyling-eosin:




























Efter detta cyklar jag hemåt vid 18-tiden. Trött lagar jag mat, ser på två avsnitt av Vänner och slappar lite. Ev. måste ngt förberedas för tisdagen, jag håller ex. på att repetera histologin nu, så det är ett 10-tal sidor kvar i dag som skall läsas.

Så här kan en vanlig veckodag se ut. Till sängs efter svenska TV4:s 22-nyheter.

Det låter kanske hemskt mkt, men det hela handlar om vad för driv man är inne i och hur jobbigt man väl vill ha det när det närmar sig tenta. Jag vet flera som cyklar hemåt vid 15-tiden, småläser lite hemma och är nöjda med det. Det handlar även givetvis om hur lätt man har för att lära. När jag kom ner var jag av den uppfattningen att alla här nere låg på ungefär samma nivå. Sedan slog det mig att en som har lätt att lära kan få in samma information på 10h som en som läser så otroligt mkt mera men har svårare för att lära får in på 40h. Det blandat med hur man är som människa, hur man bor, hur man har det där hemma etc etc gör att jag tror att medicinstudiet kan vara som två vitt skiljda världar.

Fler funderingar kring det där kommer så småningom, jag lovar. Nu har jag inte tid att skriva längre, måste läsa en rapport om "barn-läkar-förälder-samtal". Intressant!

Ha en god dag!

Inga kommentarer: