lördag, september 23, 2006

Mycket hänt sedan sist!

Hej! Det var ett bra tag sedan jag skrev något här, men jag kan glädja er med att jag faktiskt kom till Odense, Danmark tillslut. As of today går jag andra terminen utav tolv på Medicin Bachelor, och jag trivs bra.

USA-resan var fantastisk kan nämnas, och studenten gick bra.

Nedflytt och tankar från första semester (danska ordet för termin) kommer nog upp lite senare, vill bara komma igång m skrivandet nu så att jag får rutin på det.

Är nu hursomhelst klar med termin ett, vi hade en tenta, en terminstenta alltså, på "Molekylär Biomedicin A", vilken motsvarade 10p. Halva första terminen läste vi kemi+biokemi, och halva läste vi anatomi, vilket kommer på tentan vi skall ha i januari.

Det bör nämnas till er som vill börja läsa/ska börja läsa att det f.o.m. hösten 2006, nu alltså, gäller en helt ny studieordning på SDU (www.sdu.dk Syddansk Universitet med huvudsäte i Odense). I korthet betyder det en förändring av utbildningen, dels i några kurser man läser, dels att man nu läser i block och får därmed fler småtentor snarare än en stor som jag alltså har.
All info för Odense-studier finner du här: http://www.sdu.dk/health/studieinformation/medicinba/

Nu läser jag nästan uteslutande anatomi termin två, blandat med lite kommunikation.
Kommunikationen innefattar patient-läkarsamtal, och skall examineras dels genom ett grupparbete och dels genom en tenta den 24:e januari. Det allt kretsar kring nu är dock OSAE:n - obstructive structural anatomy examination, en tenta som täcker ungefär 30p om inte mer, en tenta som spinner över två dagar (5:e och 9:e januari 2007) och som av vissa kallas "Europas största".

Anatomi är inte bara rörelseapparaten, dvs. muskler, kärl, nerver och skelett. Anatomi täcker även in allmän embryologi (två första månaderna från befruktningen), allmän och speciell histologi (allmän dvs "vad är kollagen, vad är en cell, hur fungerar muskler och hur är de uppbyggda, respektive organhistologi), splanchnologi (inre organens anatomi), huvud-hals-anatomi, med mera. De första veckorna har vi repeterat hela rörelseapparaten genom att svara på frågor inom "TEMA", ex. Tema A - dorsum (rygg).

Kommande vecka börjar vi med speciell histologi, och vi har just avslutat embryologin.

Har ni några frågor så skriv gärna dem - skall bifoga lite allmän information för svenskar i Danmark inom kort, som ett FAQ eller motsvarande.


Helg i Odense. Vad händer? Tja, vädret är toppen så det blir till att ut och motionera en sväng lördag. Har f.ö. pysslat en hel del med min lya, skruvat ihop den där lampan jag köpte i Thailand (hrm, "intressant" kvalite måste sägas), städat lite och satt upp lite restprylar på väggarna. I Odense går man vanligen ut torsdagar och lördagar, men som i alla städer över 100,000 invånare kan man lika gärna gå ut en onsdag om man känner för det. Vill man ha folk och kunna välja mellan olika ställen väljer man således tors/lördag. A-bar och Retro är två populära ställen här nere, och bor man i Odense så kommer man att stöta på dem förr eller senare.

Söndagar brukar jag ta det lite lugnt på morgonen - mysa med kaffekoppen framför dn.se, sportbladet.se och n24.se till 12-tiden, sedan läsa det jag känner är mest akut för tillfället.

När sedan måndagen kommer är man i alla fall någorlunda utvilad, och det är inte alls säkert att man måste läsa på söndagar också, det är mer ett fritt val från min sida - jag vill gå ut hårt direkt för att slippa den värsta ångesten inför januari-jättetentan.

Nu skall jag ut i solen, ha en god dag!

En utekväll i Odense. Sofie (SE), Michael (DK) min läsmakke (läskamrat) Johan (SE) och Martine (NO) en fredag på jazzklubben "Dexter", var ett coverband lirade Dave Matthews-låtar.

Inga kommentarer: