lördag, oktober 28, 2006

Borta bra, hemma bra, vad är då bäst?

Hallå där!

Nu har jag landat i Odense igen efter mitt Sverige-besök med många trevliga inslag.
Vädret i Sverige? Sol, 10-15 grader. Vädret i Danmark? Låt oss säga att min återkomst till universitetet präglades av 10 sekundmeter motvind, regn, rusk, rost och betong (vilket universitetet i princip är byggt utav).

Ingen vacker syn kanske... Arkitekten sägs skall ha gillat rostens nyanser, och det där gröna ni ser är väl en grädde på moset så att säga.
Annars är det plugg. Mer än någonsin. Histologin ca 400s snart repeterad (läst). Mycket inre organ-anatomi nu, senast hepar (levern), splen (mjälten) och gaster, duodenum, jejunum och ileum (magsäck resp. tolvfingertarm och resten av tunntarmen). Snart har vi läst färdigt inre organ, vilket innebär huvudets och halsens anatomi. Detta skall givetvis bli intressant, men dessvärre innehåller den - som allt annat i och för sig - en del minst sagt komplexa inslag. Musklerna i ansiktet, och de muskler som har relation till os hyoideum (tungbenet) blir ett litet äventyr att lära sig, minst sagt. Men har man lärt sig allt det andra skall det väl inte vara en omöjlighet med det här heller.

Medicinarfest i går, trevligt, var på inflyttningsfest hos väninnor i klassen också (innan), de har flyttat in i en 4:a i centrum, vilket i Sthlm eller motsvararnde större stad i SE skulle gått lös på åtminstone 5 miljoner, men dessa damer lever lyxliv som studenter - det är en hyreslägenhet som tur är.
Kvällen slutade med hemkomst vid 5-tiden, vilket inte är ovanligt i DK, där många clubbar börjar fyllas först vid 1-2-tiden.

Söndag i morgon, dvs. pluggdag. Skall genomgå rörelseapparatens anatomi m min läsemakke (pluggkompis), denna gång nedre extremitet (ben) och thorax och abdomen (bröstkasse och mage).

Kan även påstå att jag blir alltmer skadad av all anatomi ju mer tiden fortskrider. Jag ser bukspottkörtlar i höstlöven, analyserar mina köttbitar (när jag väl äter kött) och kan inte låta bli att undra hur det kommer sig att damen på gatan har en så välutvecklad triceps surae-muskulatur, när resten av hennes kropp är så underdimensionerad. Suck, jag kommer inte att ha några kompisar när den här utbildningen är klar... Smällar man får ta, månne? =)

Ha en god dag så länge, hör av mig inom kort!

Inga kommentarer: