söndag, januari 21, 2007

Homo...

Vad sitter jag och läser till morgongröt och det ljuvliga morgonkaffet (har fortfarande kvar lite Zoega sedan alla besök här, så jag njuter så länge det går) om inte om djurhomosexualitet. Av alla ämnen, men det var den artikeln som fascinerade mig mest på dn.se denna morgon.


Här kan ni bl.a. läsa - vilket fångade mitt intresse att läsa artikeln - att det har en evolutionär fördel med homosexualitet bland vissa djurarter. Mycket intressant. Alltså är det naturligt med homosexualitet (i dess rätta bemärkelse), såtillvida man inte är konservativt kristen.

"Trots att det till en början låter orimligt så kan en homosexuell relation ha en evolutionär fördel. Det är särskilt tydligt bland fåglar som svanar eller flamingo. Där är hannarna betydligt större och starkare än honorna och två hannar kan därför försvara ett mycket större revir.

Det är bäst undersökt hos svarta svanar i Australien där hannar inte sällan bildar homosexuella par. Honor kommer till hanparet, har sex med den ena eller bägge hannarna, lägger sina ägg i deras rede, men blir sedan bortjagade.

Ungarna i ett sådant homosexuellt par har hela tio gånger så stor chans att överleva jämfört med ungarna i ett heterosexuellt svanpar.

- Man behöver inte vara särskilt duktig på matte för att räkna ut att det då är en helt rationell strategi för två hannar att slå sig samman, säger Petter Böckman."
-dn.se

Vad annars? Varit sjuk i går, i dag återhämtar jag mig, sedan lär jag läsa upp mig lite inför tentan på onsdag. Skall bli spännande att få besked från anatomi-tentan nu på tisdag, även om jag tycker att det borde ha gått bra. Det är ju betyget som kanske blir största överraskningen. Tänk er 150 vanligen top-of-class studenter som nu för första gången skall mäta sig med varandra. Betyget spelar ingen roll för arbetslivet, men våra naturliga instinkter tvingar oss att bry oss. Det är irriterande faktiskt, men ingen går oberörd - den som är det beundrar jag verkligen, men så långt i min livsutveckling har jag inte kommit...än!

Inga kommentarer: