lördag, oktober 06, 2007

Frågor och svar ang. studiet #

Mailsvar ang. studiemedel/CSN, de beryktade anatomitentorna (OSAE, etårsprøven),
min förra termin (3:e), studietempot, den här terminen med dess tentor, nya studieordningen, till våren (5:e terminen) med den minst lika beryktade kernepensum, 6:e terminen, och slutligen utlandspraktik.

Hej!

Jo tack, det går fint här nere i DK, tycker att jag funnit mig tillrätta här, känns som min hemstad för första gngen faktiskt. Alltså: kämpa på i början så kommer du dit du också! Alla förutsättningar finns.

Du bör söka 20v pr termin, då CSN har ett totalt max på 20 x 12 = 240 v som du kan få studiemedel för. Jag upptäckte först på 3:e terminen att jag ditintils sökt 21v, varför jag nu tar 19v för att jämna ut.

Japp, 1-årstentan som vi hade slipper ni. Den var vansinnig (belastningsmässigt) men en enorm erfarenhet och ett grymt berg som man överstigit. Dessvärre upplevs det (bl.a. från anatomiprofessorns sida) att den nya ordningen har blivit till det sämre på just anatomifronten. Detta då ni inte har denna tenta på motsv. 30p som gör att du pluggar som en galning och repeterar sakerna tills du blir vansinnig, utan detta är ersatt med block, dvs att ni har det uppdelat på motsv. 5p-tentor. Detta innebär även att ert block 4, med rörelseapparatens anatomi (ben, muskler, leder) skall pluggas in på 8v - räkna med korvstoppning och mkt plugg. Detta är enl. de flesta här på tok för kort tid (ni måste plugga allt för mkt och glömmer sedan allt för snabbt).
Sedan har ni embryologi (fosterutveckling etc), histologi (vävnadslära mikroskopiskt) od uppdelat på motsv. 5p-tentor, vilket kanske gör det mer humant.

Jag har inte hört någon som skrivit efter den nya ordningen (än), men dumpningsprocenten var relativt ok/låg (15-20% tror jag, lite för lågt enligt universitetsstandard som säger att en tenta är för lätt om inte 25% dumpar den).
Den är alltså inte omöjlig men räkna med plugg och i värsta fall svårt att hinna finna ett intresse för det du läser ("lär dig 10,000 ord på 8v, här är boken, sätt igång") - jag upplevde det som att det tog 5v bara att lära sig läsa de förbaskat svåra och tunga böckerna (anatomitermer etc, tar ngn timme per sida i början, utan någonsomhelst överdrift).

Mitt andra år kan du läsa lite om på bloggen. Tredje terminen (Fysiologi A dvs centrala nervsystemet m främst hjärnan, cellfysiologi, muskelfysiologi, nervfysiologi, DNA-biokemi ´Molekylär biomedicin B´ och slutligen examen i psykologigrundkurs) var ok, men om jag anstränger mig för att minnas så hade jag det tufft pga sjukdom och lite sådant, vilket i sin tur föranledde lösa funderingar för första gången på om jag hade börjat alltför tidigt (med bara en termins vila efter gymnasiet). Nåväl - den gick bra och jag är mkt nöjd just nu i alla fall. Vi har ju en förmåga att leva efter morgondagen, samtidigt som vi tycker att det var bättre förr. Arbetar på att ändra det sjukliga mönstret.
Tempot är detsamma - får för mig att ni kommer att ha ett mer alternerande tempo - vissa kurser är lätta och andra tunga, ex. anatomin, vilket föranleder att 8v av ditt liv kan gå i dur varpå de nästkommande går mer i moll. Sedan är ju en stor skillnad att ni så att säga får slappna av efter 8v - efter en tenta, men får tentaplugga desto oftare. Vi har en sakta ackumulerandes ångest och pluggtempo för att sedan alltid bli i överkant eller i värsta fall in absurdum, mot slutet av terminen. Jag tror att du skall vara glad att du läser på den nya ordningen, och att du slipper vara den första generationen som börjar - du kommer att ha en del äldre studerande att ställa en massa frågor som inte jag kan svara på om de olika blocken od (få deras notater etc).

Vi har "bara" två tentor nu efter jul, förra terminen hade vi tre men det täcker förstås lika mkt, varför de tentor vi har nu är större.
Sedan (termin 5) kommer den andra stora tentan (efter 1-års-provet) - kernepensum, vilket innebär "kärn-obligatoriska kunskaperna" - en repetitionstenta som vi inte får en endaste ECTS-poäng för men som täcker allt det vi lärt oss under de fem terminerna du läst (förutom anatomin, dvs 1-års-provet).

Men - jag läser etikurs och biokemi D-kurs redan den här terminen så att det bara blir fysiologi C och kernepensum för mig att tänka på till våren - tror faktiskt att den här terminen blir tuffare än nästa då!

Vi läser hjärta, lungor, ja alla organs fysiologi förutom könsorgan och njurar, som kommer i fys C. Det är enormt intressant, och den här terminen känns väldigt läkarrelevant, vilket ökar motivationen.
Efter kernepensum har vi dessutom 6:e terminen - en termin med två st mindre (3p vardera kanske tentor i onkologi/cancer och sedan immunförsvar), varefter du får åka ut på din första praktik i kliniken, dvs på sjukhus - tre veckor på medicinsk, tre veckor på allmänmedicinsk och tre veckor på kirurgisk avdelning. Jag är dessutom i full gång med att söka utlandsplats - Afrika kanske - för 4 av dessa veckorna!

All the best,
Viktor

Inga kommentarer: