lördag, oktober 20, 2007

Sol, bad och höstångest

Hej mina vänner!

Här kommer en liten lägesrapport från en utvilad, brun och välmående Odensian.
(Valet av "Odensian" före "halv-mas" som i min bloggpresentation, grundar sig i mina nyvunna hemstadskänslor för Odense, som tidigare nämnt.)

Just hemkommen från Kreta faktiskt, därav brun och välmående. Utvilad kanske är att ta i; som vanligt efter en semester avslutas det hela med en sådan utpumpande hemresa att alla energireserver tycks bortblåsta redan första dagen. Eller vad sägs om följande:
2130 hämtar bussen på hotellet. 0130 lokal tid lyfter vi från Chania airport. 0300 svensk tid (dvs 0400 grekisk) landar vi på ARN, Stockholm. Detta utan att veta hur sjutton vi skall ta oss till Danmark igen, en skön ungdomlig inställning alt. flummighet. Handfalna står vi så med vårt bagage, mitt i natten utan vidare vila, och kommer på den lysande idén att nyttja dagens teknik till vår fördel. Således, vi traskar 300m till närmsta internetdator, kollar igenom flyg-, buss- och tågresor hem, för att till slut upptäcka att SAS har "ungdom, sista minuten"-biljetter till Malmö för en lagom summa guldmynt. Mitt i natten, 2h före avgång köper vi så våra biljetter utan några som helst problem, till ingen kostnad för SAS i form av bemanning od. Fantastiskt! Att vi sedan bara hade att själva checka in vårt bagage, visa körkortet och gå igenom de sedvanliga säkerhetskontrollerna gör inte saken sämre - Gud prise ny teknik!
Kl. 0900 lämnar vi Malmö, och i min lägenhet staplar vi in vid 13-tiden, pga div. förseningar (vanligen tar det dryga 2h från Odense till Malmö och tvärtom). Härliga 15,5h, men jag som har 1000km till mitt föräldrahem är ganska van. En dansk berättade för mig - på frågan om vart någonstans i Danmark han kom ifrån - att han "nog har en längre hemresa än dig, Viktor". Jojo... =)

Själva resan då? Jo, vädret var bra sex dagar utav sju. Sol, bad, läsning (varav bara en dag skolrelaterat!) och en och annan utflykt hann vi med. Bilder kommer kanske så småningom.
En av höjdpunkterna var havsutsiken från balkongen, där vi filosoferande blickade ut med ljuvliga grekiska oliver, grekisk kall öl, amerikanska chips och ett glas välkylt Ouzo/vatten. Fantastiskt!

Väl hemma igen slår det mig att löven har blivit lite gulare. Hösten har faktiskt kommit hit också, en bitter påminnelse - även om det är fantastiskt fint nu i oktober - om att den sex-månaders novemberperioden är analkande. Jag vill härmed utfärda en officiell varning: danskt höst/vinter-väder är fruktansvärt! Regn, mörker och ingen snö. Ingen längdskidåkning med choklad i termosen, längs vackra skogsslingor i gott sällskap och med solen bländande reflekterande i snön. Ingen snö för den delen. Bor du i Skåne kanske du är van, men kommer du norrifrån så bör du ta varningen på allvar!

"Det finns tolv månader på året", som danskarna lär sig i skolan. "April - maj - juni - juli - augusti - september - november - november - november - november - november - november".


Januari börjar året
februari kommer näst.


Mars, april har knopp i håret
maj och juni blommar mest.


Juli, augusti och september
härlig sommar är det då,


men oktober och november
och december äro grå

Ni kanske minns den här visan? Skriv om den till danska väderförhållanden så förstår ni kanske att jag känner viss självömkan.
Vi får väl se om min höstdepression kan mildras något av den här resan. Jag har förra årets vinter i bitter åtanke, men för att inte låta alltför vemodig skall jag nu sluta skriva och bege mig ut i det fantastiskt vackra oktober-Danmark! Njut av helg och vetskapen om en vit vinter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för gnäll på klimatet egentligen? I Uppsala(och i alla andra "större" Svenska städer) skottas alla snö bort med omedelbar verkan vilket bara lämnar is kvar hela vintern vilket inte är mycket bättre än ni har det i Odense, vi har det dessutom kallare! Om Odense nu hade legat på våra breddgrader så hade den enda skillnaden varit mer is och kyligare luft!

Viktor sa...

Tack, min vän. Men har man inte upplevt sydligare vinter än just söder om mittsverige skall man nog inte uttala sig =)