onsdag, mars 21, 2007

Studenthumor och annat groll!

Swedish twins!
Ny teknik kommer fortare än man tror!
Allas vår Göran i en mer...ärlig roll?

F.ö. har jag halvsovit för första gången på en föreläsning (låter kanske mer seriöst än menat) - ett evigt rabblande om nazitysklands framstående forskare. När han börjar med artiklar och filmer på tyska börjar smärtgränsen nås...

Men, i dag fick vi reda på andra mindre trevliga fakta.
Som fysiologiundersökningar för luftwaffe ex - judar och andra "svaga" (kriminella etc), sänktes ner i isbad tills de nästan frös till döds (det kan ju bli ganska kallt uppe i luften).
Kvinnor testades genom att man sprutade in diverse sörjor i deras äggledare, för att försöka finna effektiva och enkla (framför allt billiga) steriliseringsmedel.
Andra forskare idkade "live dissection", dvs man dissekerade på levande människor tills de dog (av ren ondska snarare än som forskningskoncept).

Tycker vi får veta så mycket som man aldrig hört talas om - vill man göra en film med skräckpropaganda mot nazityskland är det inte svårt om man bara har tillgång till några arkiv.
Det jag menar är att jag under min skoltid upplever att man fått en förskönad bild (misstolka det på rätt sätt) av nazityskland - att bara få siffror på hur många som dödades har inte lika stor inverkan som konkreta bildbevis på vad som skedde. Mer sådant i historieundervisningen (och glöm för guds skull inte bort alla andra folkmord, läs: kommunismen etc).

Nej nu pladdrar jag igen. Åter till disken!

Inga kommentarer: